Az egyszerűsített honosítással kapcsolatos információk
1. Eljárás
A magyar állampolgárság egyszerűsített honosítással történő megszerzésének egyik alapvető törvényi feltétele, hogy a kérelmező kommunikációs szinten értse és beszélje a magyar nyelvet, honosítási kérelmét önállóan, segítség nélkül elő tudja terjeszteni, az ügyintéző által feltett egyszerű kérdésekre önállóan, rövid mondatokban válaszolni tudjon. Amennyiben a nyelvtudás ellenőrzésekor Ön a kellő szintet nem éri el, honosítási kérelmében nem számíthat pozitív döntésre.
Ezt követően töltse ki a „Egyszerűsített honosítás kérelem”, illetve a „Születés hazai anyakönyvezése egyszerűsített honosítási eljárás során” nyomtatványokat, illetve amennyiben házaságát is anyakönyvezni kell, akkor az erre vonatkozó nyomtatványt is (lásd lentebb). A nyomtatvány magában foglalja egy darab kézzel írott önéletrajz megírását, illetve az esetleges névváltoztatásra vonatkozó kérelmet is. Készíttessen 1 db igazolványképet.
A nem magyar nyelvű anyakönyvi okiratokat hiteles magyar fordítással kell ellátni:
- Magyarország területén az OFFI készíthet hiteles fordításokat (honlapjuk:www.offi.hu)
2. Ügyfélfogadás az egyszerűsített honosítási kérelmeknél:
Az egyszerűsített honosítási kérelmek benyújtására kizárólag előzetes időpont egyeztetés alapján van lehetőség a canberrai, sydney-i, melbourne-i konzuli irodáinkban.
Kérjük, hogy a kérelmezők előzetesen kitöltött kérelemnyomtatványokkal, adatlapokkal, illetve előkészített dokumentációval érkezzenek az időpontjukra.
3. Eskütétel
A honosítási okirat megérkezése után a megadott elérhetőségeken a kérelmezőket értesítjük az eskü várható időpontjáról. A kérelmek átvétele, illetve az eskük szervezése folyamatos, sürgősségi eskütételre nincs lehetőség. Aki az állampolgársági eskü után huzamosabb ideig más országban tervezi a tartózkodását, vagy az eskütétel után várhatóan megváltozik a lakcíme, az kérjük azt jelezze a kérelem benyújtása során.
5. Anyakönyvi kivonatok és lakcímkártyák átvétele:
A konzulátus munkatársai a megérkezett anyakönyvi kivonatokat, illetve lakcímkártyákat folyamatosan postázzák, illetve értesítik az iratok megérkezéséről az ügyfeleket. Akit nem értesítünk, annak az anyakönyvi kivonata, illetve lakcímkártyája még nem érkezett meg.